برندینگ و برندسازی پوشاک و مد

برای این که یک محصول منحصر به فرد شود و دارای یک هویت باشد، باید حتما یک سری ایده ها را در این زمینه ارائه و اجرا نمود تا بتوان آن را از میان تمام کالاهای عرضه شده یکسان، به اثبات رساند و به اصطلاح برند سازی نمود. از آن جایی که لباس یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی امروزی است و اکثر افراد به آن خیلی اهمیت می دهند، بد نیست که کمی در رابطه با موضوع برندینگ و برندسازی در حوزه ی پوشاک صحبت کنیم.

متأسفانه همان گونه که از شواهد امر پیداست در کشور ایران به دلیل عدم توجه به مبحث تولیدات مدرن و همچنین برندسازی در این زمینه، می توان گفت که تا حدودی از رقبا در سایر کشور های همسایه مانند ترکیه که در زمینه پوشاک حرف های زیادی برای گفتن دارد، عقب مانده ایم. اما، ناگفته نماند که برندهای بسیار قدرتمندی نیز در داخل ایران وجود دارند که بازار داخلی را در دست گرفته اند و به جرات می توان بیان کرد، کمتر شخصی وجود دارد که یک بار نام آن ها به گوشش نخورده باشد و این موضوع مطمئنا کارآمدی مدیران و طراحان این مجموعه ها در عرصه برندسازی را اعلام می دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید در ادامه مطالب ما را همراهی نمایید.

برندسازی پوشاک

به طور کلی برندینگ ( برندسازی) به معنی تمامی فعالیت هایی است که در راستای پیشی گرفتن از رقبا در ارائه یک کالای خاص، انحصاری کردن آن و هویت بخشیدن به یک برند انجام می پذیرد. مهم ترین اصل در برندسازی ارائه لباس هایی مرغوب و تولید شده از پارچه هایی با جنس عالی و دارای کیفیت بسیار بالا در دوخت است. توجه به نیازهای مشتریان و عرضه پوشاکی مطابق با ایده آل های آن ها، امری بسیار حائز اهمیت محسوب می شود که این کار مستلزم به توجه شما به میانگین سنی مشتریان خود، تعیین هدف و طراحی مدل لباس های ارائه شده بر این اساس است. نکته ی دیگری که باید به آن توجه ویژه ای کرد، انتخاب یک نام مجهول و جذاب برای برند که بتواند ذهن مشتری را به خود درگیر کند و به راحتی از ذهن او محو نشود، است.

برندینگ پوشاک

راهکارهایی در جهت برندسازی در حوزه‌ی پوشاک

صنعت پوشاک یکی از مهم ترین صنایع به شمار می رود. مطمئنا ظاهر هر فرد و پوششی که با آن در جمع حاضر می شود بسیار دارای اهمیت است. زیرا، لباس نشانه شخصیت و نمایانگر حالات روحی، شرایط زندگی و محل سکونت افراد خواهد بود. بنابراین خرید یک لباس ایده آل از یک برند موفق، می تواند هر کسی را به مقصود خود در رابطه با این موضوع برساند. برای این که موفق به برندسازی شوید و یک‌ برند موفق با مشتریان وفادار کسب کنید، باید یک سری راهکار را در این زمینه در نظر گرفته و اجرا نمایید که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

1)لطفا خالق باشید نه کپی بردار

آن چیزی که امروز صاحبان برند های کوچک ایرانی فراموش کرده اند، قدرت طراحی و تمایز در فروش است. یکی از راه کار های برندسازی ، ایجاد  Unique Selling Proposition یا همان تمایزی منحصر بفرد برای یک برند است . متاسفانه در صنعت مد و پوشاک این تمایز به راحتی قابل کپی برداری است اما فراموش نکنید که قدرت طراحی و تفکر شما خالق این تمایز است. تدوام در شکل دهی این تمایز شما را از مقلدینتان جدا خواهد کرد.

2)ایجاد تصویر ذهنی در مخاطب

از آنجایی که ایجاد تمایزی منحصر بفرد در صنعت پوشاک سختو قابل کپی برداری است ، باید حواسمان به ابعاد دیگر برند سازی نیز باشد. طراحی تنها ابزار شما برای ایجاد تمایز بین برندتان و رقبا نیست.

  1. نحوه ی برخورد با مشتریان
  2. عملکردتان در شبکه های مجازی
  3. شعار ها و کمپین های تبلیغاتی

این عوامل در مخاطب از شما تصویری انحصاری و تمایزی غیر  قابل کپی برداری می سازد و میتواند در فروش به شما کمک کند.

3)ایجاد سیستم های ارتباط با مشتریان

بهتر است اگر یک سایت اینترنتی دارید، حتما برای آن از نوار گفتگو استفاده کنید. زیرا، مدیریت ارتباط با مشتری امروزه به یک امر بسیار حائز اهمیت تبدیل شده است. احتمالا برای شما نیز پیش آمده که در هنگام خرید از یک فروشگاه، فروشنده با دریافت شماره، شما را به تخفیفات آخر هر فصل یا حراج های سالیانه دعوت کرده است یا این که در روز تولد خود یک پیام تبریک از این فروشگاه دریافت کرده اید و خواه ناخواه این امر سبب شده که خود را مشتری دائم این فروشگاه تصور کرده و در خرید های بعدی خود نیز به عنوان اولین گزینه به آن جا سر بزنید. لذا، پیشنهاد می شود که اگر قصد دارید به یک برند فوق العاده تبدیل شوید و طرفداران خاص خود را داشته باشید از سیستم CRM  استفاده کنید.

4)ارائه خدمات به مشتریان

یکی دیگر از راهکارهای جلب نظر مشتری و برندینگ، ارائه خدمات به مشتریان پوشاک است. به عنوان مثال برخی از برندهای سرشناس به مشتریان خود کارت های هدیه می دهند که از کل مبلغ پرداختی در قبال خرید یک جنس، مقداری را بر روی این کارت ها ذخیره می کنند که آن ها در خرید های بعدی خود می توانند از این کارت ها استفاده کرده و تخفیف بگیرند. همچنین برخی از فروشگاه ها نیز با خرید به تعداد معین یا تا سقف پرداختی مشخص به خریداران، یک کالا به عنوان اشنانتیون هدیه می دهند. ارائه دادن این خدمات باعث می شود که مشتری از خرید خود راضی باشد و نسبت به برند مورد نظر احساس وفاداری داشته باشد.

5)برندسازی به وسیله تبلیغات اینترنتی

امروزه اینترنت به عنوان یک رسانه جهانی یکی از بهترین بستر ها برای عرضه، تبلیغات کالا و برندسازی است. میلیاردها نفر در طول شبانه روز در جای جای جهان آنلاین هستند که این امر باعث می شود مناسب ترین مکان جهت انجام این کار فضای مجازی و اینترنت باشد. همچنین با توجه به این که هزینه های تبلیغات در رسانه های جمعی مانند تلویزیون بسیار بالا است، برندسازی اینترنتی یک شیوه کارآمد، مدرن و کم هزینه محسوب می شود. در واقع معنا و مفهوم برندسازی اینترنتی استفاده از بستر اینترنت برای رواج دادن برند است که از طریق طراحی یک سایت سئو شده و دارای رتبه بالا، ساخت کانال و پیج های گسترده با تعداد مخاطب های فراوان در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام برای عرضه کالا، ارائه کلیپ ها و رسانه های چاپی و…می توان این کار را انجام داد.

برندسازی به وسیله تبلیغات اینترنتی

6)فروشی حرفه ای در جهت جذب مخاطبان

از دیگر راه کارهای مفید برای برندسازی، فروشی حرفه ای با در نظر گرفتن شیوه های مدرن و جذاب است. این اصلا مهم نیست که محیط کار شما کوچک، بزرگ و یا این که فروشگاه آنلاین است، شما با توجه به در نظر گرفتن یک سری نکات در این زمینه، می توانید فروشی بسیار حرفه ای با درآمد بالا و رضایت مشتری را داشته باشید. برای این منظور شما باید حتما یک کارشناس بازاریابی و یک کارشناس فروش استخدام کنید تا بتوانید نیازهای تمامی مشتریان را به خوبی شناسایی و کالای مورد نظر آن ها را به بهترین شکل عرضه نمایید. برخی از مهم ترین نکاتی که باید به آن ها توجه کرده تا به این واسطه بتوانید یک فروش حرفه ای را تجربه کنید، شامل موارد زیر می شود:

  • در نخستین گام شما باید یک برنامه ریزی درست و اصولی برای تمامی جوانب داشته باشید و فروش ماهیانه و سالانه خود را هدف گذاری کنید تا طبق آن بتوانید کار خود را با برنامه ای خاص پیش ببرید.
  • باید یک بودجه را به کارهای تبلیغاتی اختصاص دهید تا به واسطه آن بتوانید، برند خود را ترویج دهید.
  • در خصوص فروشگاه های بزرگ، ارائه دادن خدمات مختلف به مشتریان بسیار اهمیت دارد. لذا، می توانید از طریق اعطای خدماتی مانند پارکینگ، موزیک دلنشین مطابق با سلیقه مشتری، یک فنجان نوشیدنی و… به جذب آن ها کمک نمایید. اگر شما نیز صاحب یک مرکز خرید لاکچری با مساحت بالا هستید، پیشنهاد می کنیم یک کافی شاپ با چیدمانی منحصر به فرد و جذاب در داخل آن داشته باشید.
  • فروشگاه شما باید یک دکوراسیون شیک و ویژه داشته باشد و حتما به نورپردازی، تهویه و تعادل دما دقت شود.
  • بهتر است جهت بالا بردن اطلاعات فروشنده ها و ارتباط برقرار کردن مفید آن ها با مشتریان، حتما یک سری جزوه آموزشی تهیه نمایید و در آن به بررسی تمامی جوانب محصولات ارائه شده از جمله قیمت، جنس، مدل ها و… پرداخته و در اختیار آن ها قرار دهید تا تمامی فن های فروش را بیاموزند و بتواند در این کار به بهترین نحو ممکن عمل کنند.
  • سعی کنید فروشنده ها را از میان افرادی انتخاب کنید که از نظر وضعیت ظاهری آراسته و دارای اندامی متناسب باشند. زیرا، آن ها مدل های زنده فروشگاه محسوب می شوند و می توانند نقش به سزایی در بالاتر بردن فروش و جذب مشتریان ایفا کنند.
  • فروشنده ها در یک فروشگاه حرفه ای با برندی معتبر هرگز نمی نشینند و همواره آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. با ورود هر مشتری به استقبالش رفته و به او در انتخاب و خرید کمک می کنند. در واقع یک فروشنده عالی باید دارای فن بیان، استایل خاص در حرکات و توانایی اثر گذاری بر روی مشتری ها باشد.

نکته: دقت کنید که فروشنده ها باید فاصله خود را با مشتری رعایت کرده و در زمان خرید برای او مزاحمت ایجاد نکنند.

 برند سازی پوشاک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *